02.gif
Fotorally

Tato stejnojmená píseň od Karla Gotta by se letos směle mohla stát hymnou této rakouské soutěže. Jenže pád dní před závodem tomu ještě nic nenasvědčovalo a tak i přípravy na závody se nesly ve znamení otázky "Vezmeme s sebou taky suchý?". Zpětně dosti úsměvná otázka, ale pravdou je, že počasí na začátku ledna se odhaduje jen velmi špatně. Na poslední chvíli jsem Marka ještě přemluvil, aby do úzkých protektorovaných polských pneumatik s extrémním vzorkem a homologací E nechal nasřílet hřebíky. S odstupem čase se ukázala tato volba jako velice prozíravá a na těchto pneu za 1000Kč/kus jsme odjeli téměř celou soutěž. Tím zde rozhodně nevychvaluji kvality polských protektorářů, protože na mokrém asfaltu se tato guma chovala velmi nepředvídatelně a průjezd kruhovým objezdem byl spíše drift než plynulá jízda (nechápu, jak to může dostat E:-)), ale na sněhu to docela fungovalo. Příště ale sáhneme po osvědčené pneumatikářské značce. Dále jsme s sebou vazli dvě sady pneumatik Nokian také s hřeby, ale tyto gumy jsou široké, takže se do hlubokého sněhu úplně nehodily. I tak jsme si na nich dali tří RZ a docela to šlo. Jak jsme zmínil, Jänner je malé Monte Carlo a tedy i pneumatiková loterie. Dalším extrémem v porovnání s tím, co jsme doposud absolvovali je délka soutěže. 820km celkem a 223km "ostrých" rozdělených do dvou dnů je slušná porce kilometrů, takže náklady na benzín jsou také vyšší než obvykle. Dalším faktorem, který hraje neoddiskutovatelnou roli je spotřeba na kilometr. Na sněhu se totiž kola dosti protáčejí, takže než ujedete 10km trati, kola "nahrabou" o nějaké 2 km více. A takto bych mohl pokračovat dál a dál, jako jízda za tmy a do toho husté sněžení, přejezdy spočítané dosti přísně, takže se to stíhalo jen tak tak (pořadatelé pak pozdní příjezdy do ČK nepočítaly a byly rádi, že vůbec někdo přijel:-)).

Těch NEJ, které jsme na Jänner Rallye letos zažili je více, tak to zkusím co nejlépe vystihnout naším pohledem. NEJ č. 1 jsou jednoznačně tratě. I kdyby se nejelo na sněhu, ale bylo sucho a teplo, tak by to byly velmi technikcé RZ. Pochopitelně sníh a ledový podklad dělá soutěž více náročnou, ale celkový profil tratě je prostě úžasný. Taková RZ Pierbach s délkou 20km má snad jen dvě delší rovinky, jinak samá zatáčka. NEJ č. 2 je zázemí soutěže, kde posádky, doprovody a fanoušci mají zázemí ve výstavní hale v centru města. Od rána do večera dobré jídlo a teplé pití, v klidu posedět, dát si kávu a trochu vypnout mozek z rallyového tempa. NEJ č. 3 jsou pořadatelé. Komunikace, úsměvy, ochota vyjít vstříc, žádný stres. Nechci zde tvrdit, že v Čechách je to až zas tak jiné. Jsou pořadatelské tými, které si uvědomují, že jezdci jsou defakto zákazníci a podle toho se také chovají, ale někdy to zaskřípe. Kde si myslím jsou stále nedostatky jsou v přístupu technických komisařů. My jsme na technických přejímkých na Jänner měli třeba problém s certifikátem k rámu. U nás stačí udělaný rám dle přílohy J, v Rakousku již musí být certifikát od výrobce. Ten jsme s sebou pochopitelně neměli. Ale nebyl problém jej dodatečně dodat. Vše bylo v klidu a jasně vysvětleno, důvody proč to tak být musí a jak to máme udělat. Mám obavu, že v Čechách by to bylo stylem, nemáš, nezajímá, odchod a další. Jsem ale optimista a věřím, že i zde se blýská na lepší časy. NEJ č. 4 jsou diváci. Mají můj obdiv, jak vydrží koukat na auta a fandit i v tom nejhorším počasí. Jsou rádi za každé auto, každou posádku která se rozhodla trávit dny nového roku v závodním autě a neválet se někde v teple. A takto bych mohl pokračovat až do NEJ č. milion. Prostě nádherná soutěž, která znamená mnoho nových zkušeností. Dovolím si otevřeně tvrdit, že jedna sezóna v Rally Sprintech je jako jedna Jänner Rallye. Pochopitelně se mnou nemusí každý souhlasit, třeba taková RZ Bystřička při Vsetíně je opravdu dlouhá a náročná, ale takovýchto Bystřiček byl plný Jänner.

Leošním fenoménem celého Jänneru bylo počasí. Při najíždění jsme si psali ještě naivně zatáčky, kde to při seznamovačkách klouzalo. V závodě už to klouzalo úplně všude:-) Ledové plotny zavál sníh, silné čtyřkolky vyjeli stopu jinde než bylo v tréninku, protikatovací a zároveň i sněhové tyče párkrát chyběli, takže kat byl na celé auto, někde nebyla ani vidět cesta po které se závodilo, protože silný vítr stihnul mezi průjezdy aut udělat silné sněhové jazyky, noční RZ za silné chumelenice byly tím nejnáročnějším, na co se dá asi pomyslet.

Kdyby se mě někdo zeptal, jestli bych i přes celou tu náročnou přípravu, náročné seznamovací jízdy a náročné závodění, chtěl jet Jänner ještě jednou tak bez váhání odpovím že ANO a ne jen jednou, ale každý rok a pokud možno i každý měsíc. I z těchto důvodů se těším na další rakouskou soutěž, které se jede v šampionátu jednodenních rakouských soutěží, a tou je Schneerosen Rally. Kousek od našich hranic, 180km celkem z toho 94km RZ. Tohle je formát soutěže doslova na pětníku. Soutěž startuje již 23. února v městečku Langenlois. Přijdtě se podívat a mohu slíbit i jedno překvapení - nový design naší Feličky.

Dnes 5 - Měsičně 135 - Celkem 107979